Poradnik pasażera - o czym należy pamiętać przed podróżą samolotem
Coraz częściej wybieramy samolot jako środek transportu, by dostać się na wakacje, do rodziny lub prowadzić sprawy biznesowe. Niezależenie od tego, czy lecimy pierwszy czy setny raz, to zawsze warto pamiętać o kilku podstawowych sprawach, które pozwolą uniknąć chaosu podczas pobytu na lotnisku.
Przed lotem warto sprawdzić limity bagażowe. Każda linia lotnicza ma inne wymagania dotyczące sztuk bagażu, ich wymiarów i wagi. Szczegółowych informacji na ten temat dostarczą strony internetowe linii lotniczych punkty informacji na lotnisku. Niezmienne są natomiast przepisy dotyczące zawartości bagażu podręcznego. Pamiętać należy o tym, aby płyny przewożone w kabinie samolotu nie znajdowały się w pojemnikach większych niż 100 ml. Muszą one również być umieszczone w zbiorczym pojemniku o objętości nie przekraczającej jednego litra. Dodatkowe informacje dotyczące przedmiotów zabronionych w bagażu podręcznym można znaleźć na stronie internetowej Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
Check-in
Przed wyruszeniem w drogę na lotnisko warto sprawdzić czy posiadamy wszystkie dokumenty uprawniające do podróży:dowód osobisty lub paszport oraz wydrukowaną kartę pokładową (jeśli wymagany jest samodzielny wydruk). W przypadku rejsów wakacyjnych kartę pokładową możemy odebrać na lotnisku od touroperatora lub podczas odprawy przy stanowisku check-in. Również tam dokonujemy przekazania bagażu rejestrowanego, który zostanie umieszczony w luku pod pokładem samolotu. - Wszystkim pasażerom, niezależnie od kierunku wylotu, zalecamy jak najszybsze przybycie na lotnisko. Warto mieć pod ręką kartę pokładową oraz stosowny dokument tożsamości. Będziemy posługiwać się nimi kilkukrotnie w drodze do samolotu – radzi Artur Niedźwiecki z Biura Prasowego Portu Lotniczego Bydgoszcz.
Kontrola bezpieczeństwa
Kolejnym etapem jest przejście do kontroli bezpieczeństwa, wykonywanej przez pracowników lotniska. Aby przejść ją szybko i sprawnie zaleca się umieszczenie wszystkich metalowych przedmiotów przenoszonych przy sobie w specjalnych kuwetach. Również zbiorczy pojemnik z płynami i sprzęt elektroniczny powinny zostać umieszczone w kuwetach. Możemy też zostać poproszeni o zdjęcie butów, jeśli są za kostkę lub mają obcas.
Kontrola graniczna
W przypadku lotów poza terytorium UE lub poza Strefę Schengen konieczne jest przejście przez kontrolę graniczną. W drodze do docelowego gate-u (wskazanego na ekranach informacyjnych oraz na kartach pokładowych) napotkamy na swojej drodze stanowiska kontrolerskie funkcjonariuszy Straży Granicznej. Od 7 kwietnia br. obowiązują nowe przepisy odprawy granicznej, które obligują funkcjonariuszy do przeprowadzania szczegółowej kontroli. Wiąże się to z wydłużeniem procedury.
Bagaż zawsze przy sobie
Na żadnym etapie pobytu na lotnisku nie należy pozostawiać bagażu bez opieki. Może on zostać uznany za niebezpieczny, a pasażer będzie wówczas ukarany przez Straż Graniczną mandatem. - Bagaż pozostawiony na terenie lotniska może być powodem ewakuacji terminala, co dodatkowo będzie utrudnić pozostałym pasażerom podróż - dodaje Artur Niedźwiecki. – Z wylotem często związane są silne emocje, jednak apelujemy o pilnowanie wszystkich bagaży podczas pobytu na lotnisku. Pozwoli to uniknąć nieprzyjemności właścicielowi, jak i pozostałym podróżnym.
Znajdź odpowiedni gate
Ostatnim etapem przed przejściem do samolotu jest punktualne stawienie się przy bramce (z ang. gate). Czas jej zamknięcia jest umieszczony na karcie pokładowej oraz tablicach odlotów, które znajdują się na całym lotnisku. Pasażerowie, którzy stawią się po tym czasie mogą spotkać się z odmową wpuszczenia na pokład, dlatego tak ważne jest stawienie się na lotnisku dużo szybciej.
Wejście do samolotu
Podczas przechodzenia do samolotu należy kierować się do schodów wskazanych na karcie pokładowej (przód lub tył), ułatwi to zajmowanie miejsc przez pasażerów. Samą kartę pokładową okazujemy ostatni raz po wejściu na pokład samolotu, a następnie udajemy się na nasze miejsce. Kartę należy jednak zachować do momentu wylądowania w porcie docelowym. Ułatwi to wszelkie reklamacje kierowane do przewoźników związane z opóźnieniami czy zagubionym bagażem.
Źródło: Port Lotniczy Bydgoszcz