W PodróżyPorządki w branży turystycznej. 120 biur podróży zagrożonych wykreśleniem z rejestrów

Porządki w branży turystycznej. 120 biur podróży zagrożonych wykreśleniem z rejestrów

Turystyczny Fundusz Gwarancyjny skierował do marszałków województw wnioski w sprawie wykreślenia z rejestrów 120 biur podróży. Podstawą ich złożenia jest brak realizacji obowiązków względem TFG, a tym samym zagrożenie dla bezpieczeństwa turystów.

Porządki w branży turystycznej. 120 biur podróży zagrożonych wykreśleniem z rejestrów
Źródło zdjęć: © Shutterstock.com
Ilona Raczyńska

08.08.2017 | aktual.: 08.08.2017 11:31

Najwięcej wniosków trafiło do marszałków województw: dolnośląskiego, mazowieckiego, pomorskiego i śląskiego. Żadne wnioski natomiast nie zostały wysłane do: łódzkiego, opolskiego, podkarpackiego i podlaskiego.

- Sprawa dotyczy blisko 3 proc. przedsiębiorców zarejestrowanych w Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych (CEOTiPT) i najprawdopodobniej obejmuje te biura podróży, które nie prowadzą już działalności, a jedynie nie dopełniły formalności wykreślenia się z rejestru – uspokaja Renata Mentlewicz, dyrektor Biura Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego.

Wraz z uruchomieniem TFG, w listopadzie 2016 r., touroperatorzy zobowiązani zostali do przekazywania comiesięcznych deklaracji o sprzedanych imprezach oraz składki przeznaczonej na dodatkowe zabezpieczenie turystów. Nie wszyscy jednak tak zrobili.

Fundusz rozpoczął wyjaśnianie, które biura podróży zaniechały nowych obowiązków. W efekcie wygenerowana została lista biur - zarejestrowanych w CEOTiPT - które nie złożyły żadnej deklaracji do TFG, a na podstawie wcześniejszej weryfikacji uznane zostały za firmy wykonujące działalność. Do tak zweryfikowanych touroperatorów wysłanych zostało 618 wezwań do złożenia zaległych deklaracji oraz wpłacenia stosownej składki (pisaliśmy o tym w WP Turystyka). Zgodnie z obowiązującymi przepisami wezwania zostały wysłane również do wiadomości właściwych marszałków województw.

W efekcie udało się wyjaśnić, że część z tych firm nie prowadzi już działalności, a ponad trzysta touroperatorów złożyło zaległe deklaracje i opłaciło składki. – Pozostała część widnieje jednak w rejestrach biur podróży. Wezwania zostały odebrane, a zatem – dla zapewnienia należytej ochrony klientów imprez turystycznych - musimy uporządkować ich formalny status – tłumaczy Renata Mentlewicz.

To w sprawie tych biur TFG wysłał 120 wniosków do marszałków województw o wykreślenie ich z rejestru organizatorów turystyki i pośredników turystycznych - z zakazem prowadzenia działalności przez trzy lata. Formalnie to marszałkowie, prowadzący nadzór nad biurami podróży, muszą teraz rozpocząć dalsze postępowania wyjaśniające.

O co chodzi z TFG?

TFG działa jako II filar zabezpieczeń dla turystów w przypadku niewypłacalności touroperatora. Gwarantuje dodatkowe środki, w sytuacji gdy:
a) touroperator nie może zapewnić powrotu swoich klientów do kraju, a środki z I filaru okazują się niewystarczające,
b) środki z zabezpieczenia finansowego biura nie wystarczają na pokrycie wszystkich roszczeń zgłoszonych przez jego klientów w związku z niezrealizowanymi wyjazdami (w całości lub części).

Co to oznacza dla klientów?

Nawet jeżeli przedsiębiorca zostanie wykreślony z rejestru i otrzyma decyzję o trzyletnim zakazie wykonywania działalności - i tak będzie musiał wywiązać się z uprzednio zawartych umów. Tym samym ewentualne wykreślenie touroperatora z ewidencji nie wiąże się z konsekwencjami dla klientów.

Jeżeli dane biuro podróży wpisane jest do CEOTiPT i ma zabezpieczenia w I filarze - to jest również objęte gwarancjami w ramach TFG. Warunkiem uruchomienia środków z funduszu jest istnienie i wyczerpanie powyższego zabezpieczenia. – Przypominamy też, że ważne jest aby klienci dokładnie weryfikowali przedsiębiorców, z którymi zamierzają udać się w podróż. Należy sprawdzić nie tylko czy dane biuro podróży znajduje się we wspomnianej ewidencji, ale również jaka jest wartość jego zabezpieczenia w tzw. I filarze - dodaje Renata Mentlewicz.

Są pieniądze na odszkodowania

Z danych Ubezpieczeniowego Funduszu gwarancyjnego wynika, że ponad 4,2 tys. organizatorów turystyki składa comiesięczne deklaracje o sprzedanych imprezach. W wyniku uiszczanych składek TFG zgromadził już ponad 20 mln zł na potencjalne wypłaty odszkodowań dla klientów w ramach II filaru zabezpieczeń na wypadek niewypłacalności biura podróży.

biuro podróżyw podróżyturystyczny fundusz gwarancyjny
Zobacz także
Komentarze (0)