Tak od 6 lat zwiedzamy świat. Więcej, częściej, ale nie dalej
Polacy z roku na rok wyjeżdżają częściej, wydają na podróże więcej i chętniej zabierają w drogę dzieci - to tylko niektóre z wniosków wynikających z analiz serwisu turystycznego Travelist. Ponadto zdecydowana część Polaków woli spędzić urlop w kraju.
07.11.2019 17:32
Sześć lat temu jedynie nieco ponad połowa polskich rodzin (53 proc.) była aktywnych turystycznie, w ubiegłym roku zaś na urlop wybrało się aż 70 proc. z nich. Potwierdzają to dane Travelist, według których w porównaniu do sezonu sprzed 6 lat, w minionym roku dokonaliśmy ponad 3,5-krotnie więcej rezerwacji w hotelach na krótsze i dłuższe pobyty wypoczynkowe.
Minęły już czasy, kiedy Polacy wybierali się na dwa długie urlopy w roku: letnie wczasy i zimowy wypad na narty. Coraz silniejsza potrzeba odpoczynku i możliwość pracy zdalnej sprawiły, że częściej decydujemy się na krótsze wyjazdy.
Nie tylko wyjeżdżamy coraz częściej, ale i więcej wydajemy na jednorazowy pobyt. Z analiz serwisu Travelist wynika, że od 2014 r. średnia wartość rezerwacji wzrosła o 18 proc. Z jednej strony może to być spowodowane polepszającą się sytuacją finansową Polaków, z drugiej zaś rosnącą ceną za noc pobytu, która od 2013 r. zwiększyła się o 20 proc.
Zobacz też: Chałupy pod lupą. Jedno z najmodniejszych miejsc na wakacje w Polsce
Polska dalej na topie
Mimo rosnącej oferty zagranicznych hoteli i popularności dalekich podróży nadal najchętniej spędzamy urlop w Polsce. Według ogólnopolskich badań w 2018 r. aż 73 proc. podróżujących spędziło urlop w kraju . Spośród rodzimych regionów turystycznych największym zainteresowaniem cieszą się morze (52,6 proc.) i góry (22,3 proc.) .
Potwierdzają to analizy Travelist, według których na wypoczynek tradycyjnie wybieramy głównie popularne kurorty – w ciągu ostatnich 6 lat najczęściej odwiedzaliśmy takie miejsca jak: Gdańsk, Kołobrzeg, Ustka, Zakopane, Szklarska Poręba, Krynica-Zdrój.
Nie stronimy jednak także od poznawania mniej znanych miejscowości oferujących ciekawą bazę turystyczną i możliwość wypoczynku w nieco bardziej zacisznych warunkach- równie często wybieraliśmy takie destynacje jak Świeradów-Zdrój, Stronie Śląskie czy Niechorze.
Niezmiennie najczęściej wypoczywamy w lipcu, sierpniu i styczniu (30 proc. pobytów), a najrzadziej w grudniu, marcu i w maju, kiedy poza kilkoma dniami przysłowiowej majówki ruch turystyczny jest niewielki. Ciekawostką jest też, że najwięcej długoterminowych wyjazdów przypada na czerwiec, a nie na miesiące wakacyjne jak mogłoby się wydawać.
Analiza kilkuletniej historii wyjazdów naszych klientów dowodzi, że Polacy mają coraz silniejszą potrzebę odpoczynku i częściej wybierają się zwłaszcza na krótsze, kilkudniowe urlopy. Wszyscy użytkownicy klubu, którzy decydowali się na podróż z Travelist więcej niż raz w roku dokonywali średnio 3,5 rezerwacji rocznie – mówi Agata Prosińska, Director of Sales & Planning w Travelist.
Jednocześnie przez wzgląd na zabiegany tryb życia i nadmiar obowiązków zależy im na jak najwygodniejszym i szybkim procesie rezerwacji pobytu. Nasz serwis oferuje podróżującym kompleksowe pakiety wypoczynkowe, zawierające nie tylko zakwaterowanie w hotelu w konkurencyjnej cenie, ale także dodatkowe atrakcje i usługi jak na przykład strefę wellness, spa czy nowe doświadczenia kulinarne – dodaje.
Organizacja to podstawa
Bardziej profesjonalnie podchodzimy też do procesu organizowania wyjazdu i w dużej mierze robimy to samodzielnie, jak pokazują badania prawie 70 proc. podróżujących planuje wyjazd na własną rękę, a tylko 12 proc. z biurem podróży. Trend ten widoczny jest w statystykach serwisu Travelist, który notuje co roku blisko 1 milion nowych użytkowników.
Planowanie urlopów rozpoczynamy z coraz większym wyprzedzeniem. Systematycznie rośnie udział rezerwacji dokonywanych na sześć miesięcy wprzód. Równie chętnie decydujemy się jednak także na spontaniczne wypady – 1/4 wyjazdów w 2018 r. została zarezerwowana tylko na tydzień przed rozpoczęciem pobytu. Za organizację podróży odpowiadają przeważnie kobiety – w ponad połowie przypadków to one dokonują zakupu wycieczki.
W podróży z maluchem
Ponad 80 proc. wyjeżdżających z Travelist to osoby dorosłe, które coraz częściej na wypoczynek wybierają się z dziećmi. Z danych Travelist wynika, że przez ostatnie sześć lat o ponad 50 proc. wzrosła liczba wyjazdów z maluchami (43 proc. w 2018 r, 28,24 proc. w 2013 r.).
Na rodzinny wypoczynek chętnie wybieramy miejsca, w których możemy spędzać czas aktywnie, np. korzystając z pobliskich tras rowerowych latem czy stoków narciarskich zimą. Około połowa wyjazdów zrealizowanych za pośrednictwem Travelist odbywa się do hoteli umożliwiających uprawianie sportu lub położonych w pobliżu obiektów mających tego typu udogodnienia.
Według najnowszych rynkowych trendów podróżujący będą coraz bardziej nastawieni na wyjazdy dające im możliwość zdobycia nowych doświadczeń i przeżyć. W odpowiedzi na te oczekiwania Travelist planuje rozbudowywać oferowane pakiety wypoczynkowe o dodatkowe atrakcje urozmaicające pobyt w hotelu.
Właściciele serwisu przewidują, że zainteresowanie tego typu usługami będzie rosło, a liczba krótszych wyjazdów urlopowych znacznie się zwiększy w kolejnych latach.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl