UFG apeluje. Chodzi o bezpieczeństwo turystów
Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny (UFG) wskazał w poradniku turystycznym, że umowa z biurem podróży powinna zawierać informację o tym, że cena wycieczki uwzględnia także ubezpieczenie. Powinno ono chronić klienta przed stratą pieniędzy np. w wyniku choroby, utraty bagażu lub niewypłacalności touroperatora.
UFG przygotował poradnik dla osób planujących wyjazdy wakacyjne z biurami podróży. Zdaniem ekspertów przed wpłaceniem pieniędzy na wycieczkę zagraniczną powinno się sprawdzić: po pierwsze - czy jej organizator działa legalnie, a po drugie - czy w cenie wyjazdu uwzględniono składki na zarządzane przez UFG: Turystyczny Fundusz Gwarancyjny (TFG) oraz Turystyczny Fundusz Pomocowy (TFP).
UFG: przed kupnem wycieczki warto sprawdzić, za jakie usługi płacimy
Pieniądze zgromadzone w tych funduszach zabezpieczają interesy finansowe turystów na wypadek niewypłacalności organizatora turystyki lub odwołania wycieczek w sytuacji wystąpienia nieuniknionych oraz nadzwyczajnych okoliczności, takich jak pandemia, wojna czy trzęsienie ziemi - wskazano.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Sztuka podróżowania - DS7
TFG i TFP mają za zadanie chronić interesy klientów korzystających z usług firm turystycznych. Nie zabezpieczają natomiast interesów osób, które samodzielnie organizują wyjazdy, np. rezerwują tylko hotel z dojazdem na własną rękę albo oddzielnie kupują bilety lotnicze, noclegi oraz dokonują innych opłat.
Jak czytamy w poradniku turystycznym UFG, ważne jest również wyszczególnienie przez touroperatora w umowie usług, za które płacimy - np. przelotu, podróży czy wynajmu auta. W ofercie i umowie powinno być też jasno napisane, że cena zawiera składki na TFG i TFP. Składek tych nie muszą natomiast odprowadzać "organizatorzy okazjonalni", którzy zorganizują wyjazd np. dla grupy znajomych, albo jeśli wyjazd trwa krócej niż 24 godziny i nie obejmuje noclegu - zastrzeżono.
Jak otrzymać zwrot pieniędzy za niewykorzystany wyjazd?
UFG przypomina także, że system ochrony podróżnych składa się z dwóch filarów: obowiązkowego zabezpieczenia na wypadek niewypłacalności (I filar) oraz utworzonego w 2016 r. TFG (II filar), do którego sięga się, gdy środki z obowiązkowego zabezpieczenia nie wystarczyły na zaspokojenie wszystkich roszczeń niewypłacalnego biura. Dotyczy to m.in. sytuacji, gdy trzeba klientów sprowadzić do kraju lub zwrócić pieniądze za opłacone wycieczki, które się nie odbyły.
Czytaj także: Pokazał nagranie z lotniska w Warszawie. "Koszmar"
Aby otrzymać zwrot pieniędzy za niewykorzystany wyjazd lub jego część, należy złożyć wniosek do firmy, która udzieliła zabezpieczenia w I filarze - czytamy w poradniku. "Jeśli zabezpieczenie okaże się niewystarczające, by zaspokoić wszystkie roszczenia, firma przekaże dokumentację do UFG, zaś Fundusz wypłaci pozostałe kwoty z TFG" - podkreślono.
Autorzy poradnika przypominają również o konieczności zabrania na zagraniczny urlop karty EKUZ. Umożliwia ona bezpłatne leczenie poza krajem, a także sprawdzenie, jakie sumy gwarancyjne otrzymamy w ramach ubezpieczenia NNW wykupionego razem z wycieczką.
Źródło: PAP, materiały prasowe