W polskich kurortach wielkie rozczarowanie. "Trudno się dziwić"

Na pogodę tego lata raczej nie można narzekać, więc właściciele obiektów noclegowych mieli wielkie nadzieje odnośnie minionych wakacji. Niestety pierwsze podsumowania wcale nie są zadowalające. - Trudno się dziwić rozczarowaniu. Były podstawy, żeby spodziewać się lepszego obłożenia - przyznaje Agnieszka Rzeszutek z Nocowanie.pl.

Tłumy w HeluTłumy w Helu
Źródło zdjęć: © WP Turystyka

Zdecydowanie nie był to sezon marzeń, choć patrząc na pogodę można się było tego spodziewać. Tymczasem co piąty (21 proc.) właściciel obiektów noclegowych w Polsce ocenia swoje wyniki w czasie wakacji jako złe, 39 proc. stwierdza, że było średnio – wynika z ankiety Nocowanie.pl, badającej nastroje po zakończeniu wysokiego sezonu.

Właściciele obiektów noclegów średnio zadowoleni z wakacji

W ankiecie wzięli udział właściciele obiektów noclegowych z całego kraju. Bardzo dobrze swoje wyniki ocenia jedynie 13 proc. respondentów, a dobrze – kolejne 17 proc.

– Trudno się dziwić rozczarowaniu. Dopisała znakomita pogoda, od której najczęściej uzależnione są wyniki rodzimej branży. Były więc podstawy, żeby spodziewać się lepszego obłożenia – podkreśla Agnieszka Rzeszutek, ekspert Nocowanie.pl. – Tym bardziej, że świadomi silnej konkurencji i tej w kraju, i tej za granicą, właściciele aktywnie zabiegali o gości – podkreśla.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Ceny w Tatrach. "Górnej granicy nie ma"

Za najskuteczniejsze swoje działania ankietowani uznali promocje cenowe, reklamę w mediach społecznościowych i w wyszukiwarkach.

Badani zabiegali o turystów utrzymując ceny na zeszłorocznym poziomie (59 proc.) a nawet je obniżając (15 proc.).

Jeszcze przed sezonem zainwestowali w atrakcje i udogodnienia dla różnych grup docelowych. Ci, którzy liczyli na obecność rodzin stworzyli dodatkowe atrakcje dla dzieci czy rodzinne strefy relaksu. Z kolei ci, którzy chcą przyciągnąć dorosłych inwestowali w udogodnienia takie, jak sauna czy jacuzzi.

Moda na krótkie wyjazdy

– Jak podkreślają uczestnicy badania, sposobem na przyciągnięcie gości była też zmiana polityki dotyczącej długości rezerwacji, którą wymusił trend skróconych wyjazdów – zauważa Agnieszka Rzeszutek. – Aż 60 proc. ankietowanych przyznaje, że goście zatrzymywali się u nich na zaledwie od trzech do pięciu nocy – podkreśla. Żaden z respondentów nie odnotował pobytów dłuższych niż tydzień.

Dzięki ankiecie potwierdza się też kolejny trend – Polska coraz częściej zwraca uwagę gości z zagranicy. Aż 89 proc.ankietowanych podjęło turystów zagranicznych.

Families walk on a landmark Krupowki Street in the center of Zakopane, a popular Tatra mountain holiday resort on the last weekend of school holiday in Southern Poland on August 30, 2024. (Photo by Dominika Zarzycka/NurPhoto via Getty Images)
Królem tegorocznych wakacji było Zakopane © GETTY | NurPhoto

Pozostaje jeszcze pytanie: co dalej? – Po zakończeniu wysokiego sezonu oczywistym wyzwaniem dla obiektów całorocznych jest mniejsza liczba turystów. Ankietowani podkreślają też, że muszą mierzyć się nie tylko ze sporą konkurencją, ale też z wysokimi kosztami utrzymania obiektu oraz kosztami pracowniczymi – relacjonuje dalej Agnieszka Rzeszutek.

Ceny zimą - świetna wiadomość dla turystów

Stąd poszukiwanie nowych możliwości i skierowanie oferty do precyzyjniej określonej grupy docelowej. W odpowiedzi na rosnący trend wypoczynku bez dzieci, aż 31 proc. chce przyciągnąć pary. Kolejne 13 proc. chce powalczyć o grupy zorganizowane, a 11 proc. chce przyciągnąć osoby podróżujące służbowo.

Dlatego właściciele obiektów decydują się na remonty i rozbudowy, których przeprowadzenie w najbliższym czasie planuje aż ponad połowa badanych, czy deklarowane inwestycje w udogodnienia typu spa&wellness. Stąd również ostrożna polityka cenowa: w sezonie zimowym 72 proc. ankietowanych nie planuje podnosić cen, a 7 proc. wręcz planuje obniżki, co jest świetną wiadomością dla turystów.

– To odpowiedź na oczekiwania rynku. Obiekty oferujące tanie noclegi w dobrym standardzie najmniej odczuwają odpływ turystów – ocenia Agnieszka Rzeszutek. – Z drugiej strony na obłożenie mogą liczyć też obiekty o standardzie najwyższym, które niezmiennie przyciągają turystów o zasobniejszych portfelach, a także gości zagranicznych.

Źródło: Nocowanie.pl

Wybrane dla Ciebie
Symbol Krakowa bliski ruiny. Brak funduszy na ratunek
Symbol Krakowa bliski ruiny. Brak funduszy na ratunek
Gang okradał turystów. Największa w historii afera lotniskowa na Kanarach
Gang okradał turystów. Największa w historii afera lotniskowa na Kanarach
Nowa odsłona wielkiego widowiska w Gizie. Turyści z Polski w gronie wybranych
Nowa odsłona wielkiego widowiska w Gizie. Turyści z Polski w gronie wybranych
Kiedyś wysypisko śmieci. Dziś największy ogród na Bliskim Wschodzie
Kiedyś wysypisko śmieci. Dziś największy ogród na Bliskim Wschodzie
Zaczyna pracę, gdy większość z nas śpi. "Młodzi wolą iść do innej roboty"
Zaczyna pracę, gdy większość z nas śpi. "Młodzi wolą iść do innej roboty"
Zeszli pod wodę, by badać wrak, wyłowili misia. "Sprawa jest poważna"
Zeszli pod wodę, by badać wrak, wyłowili misia. "Sprawa jest poważna"
Trik stewardes na ból ucha w samolocie. Natychmiastowa ulga
Trik stewardes na ból ucha w samolocie. Natychmiastowa ulga
Aż takich tłumów się nie spodziewali. "Ludzi jest niewyobrażalna masa"
Aż takich tłumów się nie spodziewali. "Ludzi jest niewyobrażalna masa"
Pokazali zdjęcie z polskiego lasu. Fenomen przyrodniczy
Pokazali zdjęcie z polskiego lasu. Fenomen przyrodniczy
Na początku są marzenia. Po drugiej stronie trzy największe lęki przed podróżą
Na początku są marzenia. Po drugiej stronie trzy największe lęki przed podróżą
Coraz mniej bezpłatnych parkingów na Podhalu. "Mamy do czynienia z patologią"
Coraz mniej bezpłatnych parkingów na Podhalu. "Mamy do czynienia z patologią"
Okradali auta z wypożyczalni. W końcu wpadli
Okradali auta z wypożyczalni. W końcu wpadli