Liczne niewybuchy i wycinka drzew. Co się dzieje w lubelskim?

Trwają zaawansowane prace przygotowawcze do budowy drogi ekspresowej S19 Lublin – Lubartów. Obejmują one m.in. wycinkę drzew, gdyż odcinek częściowo będzie przebiegał przez las. Natrafiono też na liczne niewybuchy.

Ruszyła wycinka lasu na obszarze 40 ha (zdjęcie ilustracyjne)
Ruszyła wycinka lasu na obszarze 40 ha (zdjęcie ilustracyjne)
Źródło zdjęć: © Adobe Stock

18.12.2024 12:30

Decyzją nadleśniczego z Lubartowa wprowadzony został zakaz wstępu do tzw. Lasu Jawidzkiego. Chodzi o kompleks leśny zlokalizowany przy drodze wojewódzkiej nr 828 Niemce – Jawidz, w pobliżu zlokalizowanej tam Agencji Rezerw Materiałowych.

Natrafili na niewybuchy

Podczas rozpoznania saperskiego, realizowanego na potrzeby rozpoczynającej się budowy odcinka drogi ekspresowej S19 Lublin – Lubartów natrafiono na szereg niewybuchów z czasów II wojny światowej.

Znalezisko wymaga interwencji wyspecjalizowanych służb saperskich. W trosce o życie i zdrowie wszystkich osób odwiedzających las, teren został tymczasowo wyłączony z użytkowania. Prace saperskie mogą wiązać się również z kontrolowanymi detonacjami oraz innymi działaniami, które mogą być niebezpieczne dla osób postronnych. Zakaz wstępnie obowiązuje do 31 stycznia 2025 r., jednak w razie potrzeby może zostać przedłużony.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Nowa inwestycja

Rozpoczęła się także wycinka drzew pod przyszłą ekspresówkę. Prace te obejmują łącznie ok. 40 ha, i jak wskazują leśnicy, stanowią etap przygotowawczy pod budowę trasy. – W celu minimalizacji ingerencji w ekosystemy naturalne ustalono trasę w taki sposób, by ograniczyć konieczność wycinki drzew do niezbędnego minimum. Dodatkowo, prace prowadzone są poza okresem lęgowym ptaków, co pozwala na ochronę gatunków żyjących na tym obszarze – zaznacza Nadleśniczy Nadleśnictwa Lubartów Leszek Gajuś.

Droga ekspresowa S19 będzie się rozpoczynała w Ciecierzynie za węzłem Lublin Rudnik, gdzie połączy się z przedłużeniem al. Spółdzielczości Pracy, zakończy zaś w Wincentowie za Lubartowem. Do końca dwupasmowej drogi w Ciecierzynie będzie biegła obecnym śladem, następnie ominie Niemce po stronie Jawidza, po czym nowym śladem połączy się w Annoborze z obecnym przebiegiem obwodnicy Lubartowa. Sama obwodnica Lubartowa zostanie przebudowana i poszerzona do dwóch pasów jezdni w każdym kierunku.

Planowany termin realizacji inwestycji to druga połowa 2027 r.

Źródło artykułu:lublin112.pl
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (1)