To będzie dobry rok. Takie inwestycje powstaną pod Tatrami
Nadchodzący wielkimi krokami 2023 rok zapowiada się niezwykle owocnie dla Zakopanego. Mają zakończyć się budowy, które zostały rozpoczęte w 2022 roku bądź jeszcze wcześniej. Nowe inwestycje usprawnią komunikację, ułatwią życie mieszkańcom, przyczynią się do wygody turystów, a nawet zainteresują miłośników piwa.
Zakopane jest miejscem "zalewanym" przez masy rodzimych oraz zagranicznych turystów. Tatrzańskie miasto stale się rozwija, z czym związane są liczne remonty i rewitalizacje niektórych miejsc. W 2023 roku zakończonych ma zostać kilka dużych inwestycji.
To usprawni komunikację
Długo wyczekiwane przez mieszkańców i turystów jest zakończenie remontu dworca PKP w Zakopanem. Obecnie jest on wyłączony z użytku, a pociągi przyjeżdżające do Zakopanego, zatrzymują się na tymczasowym dworcu w Spyrkówce. Według zapowiedzi miasta i inwestora, w 2023 roku mają zakończyć się prace przy modernizacji peronów i torów. Tory zostaną obniżone o metr, dzięki czemu pasażerowie będą mogli wygodniej wysiadać z pociągów.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Sztuka podróżowania - DS4
Tuż obok wyremontowanego dworca kolejowego powstanie nowe centrum komunikacyjne dla autobusów, busów lokalnych oraz dalekobieżnych. W tym miejscu budowany jest nowy plac manewrowy oraz przystanki dla pasażerów. Wszystko ma być gotowe jeszcze przed sezonem wakacyjnym.
Co więcej, w 2023 roku rozpocznie się także budowa nowego ronda na tzw. Zakopiance - już na terenie Zakopanego - o którym mówiono już jesienią tego roku.
Więcej miejsc parkingowych
O problemach z parkowaniem wie każdy, kto choć raz w życiu był w Zakopanem. Bez względu na to, czy latem, czy zimą, znalezienie wolnego miejsca, w którym można pozostawić samochód, graniczy z cudem. Dobre wieści są takie, że jeszcze przed wakacjami powinien zostać oddany do użytku pierwszy w Zakopanem parking wielopoziomowy. Powstaje on w sąsiedztwie dworca kolejowego. Będzie mogło się tam znaleźć ponad 150 samochodów osobowych, a także autokarów.
Trwa ładowanie wpisu: facebook
W nowym roku powinny rozpocząć się prace przy rozbudowie parkingu zaporowego na Spyrkówce. W tym miejscu przyjezdny będą mogli zostawić swoje samochody i przesiąść się na komunikację zbiorową.
Coś dla turystów
Przyjeżdżający do Zakopanego powinni być zadowoleni, albowiem w końcu mówi się o oddaniu wyremontowanego placu w Kuźnicach. Chodzi o tzw. centrum przesiadkowe, nieopodal którego znajduje się m.in. kolejka na Kasprowy Wierch, a także wejścia na szlaki piesze prowadzące np. na Giewont, Halę Gąsienicową czy Nosal.
Na nowym placu w Kuźnicach ma stanąć Pomnik Kurierów Tatrzańskich. Fundusze na jego budowę zbiera społeczny komitet złożony z przewodników i ratowników górskich. Fundatorzy pomnika zapowiadają, że będzie on gotowy w kwietniu lub maju 2023 roku.
Trwa ładowanie wpisu: facebook
W połowie przyszłego roku do użytku oddane zostanie muzeum poświęcone wojennym czasom i ofiarom hitlerowskich Niemców. Będzie się znajdować w zakopiańskiej willi Palace, gdzie w czasie II wojny światowej mieściła się siedziba gestapo.
Miłośnicy i smakosze piwa również będą zadowoleni z nowych inwestycji. W połowie 2023 roku pod Gubałówką otwarta zostanie nowa restauracja Polskich Kolei Linowych - "Gwarno" - w której będzie można wypić warzone piwo.
W Kirach - u wylotu jednej z najpopularniejszych tatrzańskich dolin - również zakończą się prace budowlane. W 2023 roku stanie tam podziemne Centrum Edukacji Przyrodniczej Tatrzańskiego Parku Narodowego. Według plakatów reklamujących nowy obiekt, dzięki niemu będzie można dowiedzieć się m.in. jakie dinozaury żyły w Tatrach, czy byli tutaj prehistoryczni łowcy reniferów itp. Na tę inwestycję otrzymano dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej oraz Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Gratka dla fanów sportu
Kolejną inwestycją, z której będzie można skorzystać w zbliżającym się roku to kryty tor lodowy na terenie Centralnego Ośrodka Sportu w Zakopanem. Nowy obiekt ma przede wszystkim umożliwić całoroczne treningi łyżwiarzom szybkim. Budowa toru pochłonie niemałe pieniądze - prawie 120 mln zł.
Źródło: "Gazeta Krakowska"